09 December 2011

caramel honey

i did it ! i did it ! ^_^ yeeaahhhh !
dah lame teringin nak buat caramel nie . akhirnya dapat jugak buat . ntah macammana dapat seru buat caramel nie . ini resepi daripada bonda tercinta aku . bonda tercinta mmg terbaik ! awesomeeeeeee ! nggeee ^_^ hehe caramel nie mmg favorite aku dari dulu . kalo ade buat ape2 event ke , wajib kene ade caramel bonda nie hahaaa hari ini aku buat sendiri caramel ini dan ianya menjadi ! gilerrr laar ! hahahaaaa aku tak caya aku dapat buat . mmg sedap rasanya . aku boley jadi chef tak ? *perasan jee aku nie kan .  heheeee nie aku kongsikan resepi membuat caramel honey *bagi name sendiri laak hahaha
bahan-bahan:

  • 6 biji telur
  • 1 tin susu cair
  • gula pasir
  • aisin vanilla
cara-cara membuat:
  1. panaskan air kukusan
  2. masukkan 12 sudu gula pasir ke dalam loyang kosong (tanpa minyak , majerin , etc)
  3. panaskan gula pasir yang telah diletakkan ke dalam loyang tadi dengan api yang kecik
  4. kacau selalu gula pasir sehingga perang / kuning2 & cair
  5. bila gula pasir tue dah cair , letakkan ke tepi
  6. blander 6 biji telur , 1 tin susu cair , 6 sudu gula pasir & 1 sudu aisin vanilla
  7. kemudian tapis & masukkan bahan blander tadi ke dalam loyang yang mengandungi gula pasir cair 
  8. masukkan loyang ke dalam periuk kukusan & biarkan selama 1 jam
  9. selesai 1 jam , angkat caramel itu & biarkan dahulu di bawah kipas supaya sejuk
  10. then , rasa2 dah sejuk tue masukkan caramel tue dalam peti sejuk pulaak
  11. lastly , sedia untuk makan ! ^_^
*makan caramel nie tyme sejuk2 tau . baru sedap ! hehehee kalo ade ape2 pertanyaan , sila laar tinggalkan komen anda .  selamat mencuba . ketemu lagi yaa kbai 


No comments: